Poradnictwo zawodowe
PORADNICTWO ZAWODOWE
Wstęp
Głównym założeniem projektu jest przygotowanie młodzieży do podejmowania decyzji dotyczących dalszego kształcenia i planowania kariery zawodowej poprzez: działania wychowawcze z zakresu poradnictwa zawodowego i coachingu kariery - rozumianego jako – niedyrektywną metodę pomocy psychologicznej, zwłaszcza w zakresie rozwoju osobistego człowieka i nauk o zarządzaniu, nastawioną na zwiększenie przez jednostkę swojej efektywności w wybranym przez nią obszarze.
Poradnictwo zawodowe odpowiada za kreowanie nowoczesnego człowieka, nastawionego na: rozwój, innowacyjność i adaptacyjność i przedsiębiorczość (Strategia Lizbońska). Strategia ta jest oparta na:
- Pełnym poznaniu własnej osoby, zdolności, wartości i zainteresowań;
- Zdobyciu wiedzy o zawodach, rynku pracy, warunkach zatrudnienia, wynagrodzeniach, perspektywach i kierunkach rozwoju kariery zawodowej;
- Realnym rozważeniu związków między dwoma powyższymi warunkami.
Cel główny:
- Optymalne przygotowanie młodzieży do aktywnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie, a przede wszystkim do pełnienia roli zawodowej, zgodnie z jej możliwościami psychofizycznymi, ambicjami;
- Przygotowanie młodzieży do podjęcia samodzielnej decyzji wyboru kierunku studiów i zaplanowania ścieżki kariery zawodowej.
- Zwiększenie perspektyw mobilności zawodowej na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym i europejskim.
Cele szczegółowe:
- Diagnoza predyspozycji osobowościowych i zainteresowań oraz preferencji zawodowych;
- Przygotowanie młodzieży do planowania realistycznych planów kariery zawodowej w kontekście swojego potencjału zawodowego;
- Poznanie wymagań rekrutacyjnych na wybrane kierunki studiów;
- Właściwe przygotowanie się do wejścia na rynek pracy;
- Nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem;
- Nabywanie kompetencji społecznych;
- Zarządzanie emocjami;
- Motywacja – jak ją obudzić w sobie;
- Poczucie własnej wartości.
Metody pracy:
- Ankieta,
- Badania testowe,
- Zajęcia warsztatowe,
- Mini – wykłady,
- Dyskusje;
- Doradztwo indywidualne;
- Spotkania ze specjalistami do spraw rekrutacji, spotkania z konsultantami MOBILNEGO CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ i spotkania w ramach Warszawskich Dni Otwartych Doradztwa Zawodowego.
Czas trwania projektu:
7 miesięcy (od IX/2019 do IV/2020)
Etap I:
(Osoby odpow. za realizację - Zdzisława Hutorowicz, Dariusz Jakubiak i Anna Turko)
Wrzesień/Październik 2019
Badania testowe młodzieży
- Przeprowadzenie ankiety mającej na celu określenie orientacji młodzieży na temat wymagań rynku pracy.
- Spotkanie ze specjalistą z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Warszawie
Listopad 2019
- Omówienie wyników uzyskanych w testach oraz określenie ich związku
i wpływu na dalszy wybór zawodu. - Omówienie wyników uzyskanych w ankietach.
Etap II:
(Osoby odpow. za realizację – Z. Hutorowicz, Dariusz Jakubiak)
Styczeń/luty 2020
Coaching zawodowy:
- Budzenie motywacji
- „Żeby nam się chciało chcieć”
- Emocje:
- „Jak zarządzać swoimi emocjami”
- Samoocena
- „Mam poczucie własnej wartości”
Marzec 2020
- Metody radzenia sobie ze stresem (Z.H. i D.J)
- Informacje na temat wymagań rekrutacyjnych na studia
(Z.H., D.J., A.T).)
Kwiecień 2020
- Spotkanie ze specjalistą do spraw rekrutacji i konsultantami
z MOBILNEGO CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ
(Z.H., D.J., A.T).) - Nabywanie kompetencji społecznych (D.J)
- Spotkania indywidualne z młodzieżą – dostosowane do ich potrzeb (Z.H. i D.J, A.T).
- Udział w Warszawskich Dniach Otwartych Doradztwa Zawodowego.
Program jest skierowany do uczniów klas II, III i IV szkół ponadgimnazjalnych.